Order
Beställningarna skickas ut senast bankdagen efter betalning kommit kryddlandet.se tillhanda. Om beställaren är under 18 år måste den som beställer från kryddlandet.se inneha målsmans tillstånd före köpet genomförs. Minsta ordervärde är 50 kr inkl. moms (frakt inte inräknat) för att kunna genomföra ett köp på kryddlandet.se. Det mobiltelefonnummer du anger i kassan kan komma att användas för SMS-avisering av leverans eller övrig kommunikation som rör din order.
Priser, Lager & Produkter
Alla priser i webshopen anges i svenska kronor inklusive moms. Det är alltid priset i webshopen som är gäller. Dessa priser kan ändras utan föregående varning. Vi reserverar oss för eventuella skrivfel på hemsidan, kryddlandet.se. Alla varor som går att beställa på kryddlandet.se är normalt redo för omgående leverans (är en vara slut i lager står det på produktens produktsida och är inte möjlig att lägga i varukorgen). Vi reserverar oss dock för slutförsäljning samt för lagerhållning hos våra leverantörer samt för eventuella prisfel som inträffat hos någon av våra leverantörer. Vi reserverar oss också för mindre förändringar i produktblandningar samt variationer i färg och form på produkter jämfört med bilder på hemsidan.
Kryddlandets produkter har god hållbarhet och har ett bäst-före-datum med minst tre månader från att produkten skickas från oss. Detta med några undantag: importerad läsk, godis (exempelvis lakrits), spreads, vissa starka chilisåser och produkter som är hantverksmässigt tillverkade. Produkter med kortare bäst-före-datum finns utlagda under fliken NEDSATT PRIS (länk) och säljs inte till fullpris. Det betyder att dessa undantagna produkter kan ha ett kortare bäst-före datum än tre månader (men inte kortare än 1 månad om inte annat anges) när de skickas från Kryddlandets lager.
Köp- och Leveransvillkor
I kassan väljer du önskat fraktsätt. Beroende på vilka produkter som ligger i varukorgen visas en rad alternativ, även ditt postnummer påverkar vilka alternativ som finns tillgängliga. Följande alternativ finns:
Vi tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar beroende på speditören. Alla försändelser från oss går att följa genom att ladda ner appen "Postnord" samt "Mina paket", där går det även att utse ombud om man ej själv kan hämta ut sin order. Det mobiltelefonnummer du anger i kassan kan komma att användas för SMS-avisering av leverans eller övrig kommunikation som rör din order.
Fraktkostnad
Fraktkostnad inom Sverige, leverans till utlämningsställe, är från 39 kr upp till 89 kr beroende på totalvikt. Fraktkostnaden styrs av volymen och vikten på försändelsen. Fraktfria alternativ gäller för beställningar som överstiger 500 kronor i varuvärde. Enskillda produkter kan ha specifika fraktvillkor vilka då framgår i kassan.
För försändelser utanför Sverige gäller andra fraktkostnader och då finns ingen fraktfri gräns.
Ej uthämtade paket
För ej uthämtade paket debiteras en avgift på 295 kronor inkl. moms för hantering och returfrakt samt straffavgifter som fraktbolagen debiterar.
Transportskada
Om ditt paket är skadat när det hämtas ut ska skadan anmälas direkt på plats hos ombudet. Det är mycket viktigt är att du även tar kort på paketet, enligt nedanstående mall/kriterier för fotografering av transportskada. Kontakta sedan Kryddlandet via mail och förklara vad som hänt med ditt paket samt bifoga bilder. Vi tar sedan hand om skadeanmälan och hanterar ditt ärende så fort vi kan. Det är även mycket viktigt att du behåller det skadade godset samt emballaget till vi godkänt dokumentationen.
Följande typer av foton måste tas och bifogas till oss via mail. Utan dessa bilder kan vi tyvärr inte handlägga ärende om transportskada!
Reklamation
Vår ambition är att alla våra kunder ska vara helt nöjda med våra produkter och vi arbetar kontinuerligt med att förbättra våra rutiner. Därför är dina synpunkter, tankar och åsikter viktiga för oss. Är du inte nöjd med en produkt du köpt av oss vill vi gärna veta det! Ta då kontakt med oss via e-post, skriv REKLAMATION i ämnesfältet, uppge ditt ordernummer samt vilken produkt det gäller och varför du är missnöjd med den. Bifoga dina fullständiga kontaktuppgifter. Vi hanterar ditt ärende så fort vi kan. Spara den produkt du är missnöjd med till det vi hanterat ditt ärende, då vi kan komma att begära in foton av produkten alternativt ta in den i retur. Gäller din reklamation något annat, kontakta oss på samma sätt.
OBS!
Tvist
Eventuell tvist löses i första hand med vår kundtjänst. Vi följer Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer och hänvisar i övrigt till Europeiska kommissionens verktyg för tvistlösning på nätet: http://ec.europa.eu/consumers/odr/
Ångerrätt & Returrätt
Alla varor förblir Kryddlandets egendom till dess fulla betalning erlagts. Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har du rätt att använda ångerrätt och returnera beställda felfria varor (gäller ej livsmedel) utan att ange någon anledning, du betalar själv returfrakten. Meddelande om att retur kommer ske ska lämnas via e-post till Kryddlandet så snart som möjligt, dock senast inom fjorton (14) dagar från det att varan mottagits. Vi följer Konsumentverkets rekommendationer, kov.se. Notera att ångerrätten inte gäller för livsmedel, dit räknas exempelvis kryddor, te, godis, läsk, chips, kaffe, chili, starka såser, smaksättare.
Konsumentverkets blankett för utövande av ångerrätt
Detta gäller vid returer:
Betalningsalternativ
Klarna
Med betalning via Klarna väljer du själv hur du vill betala efter att köpet är genomfört. Du kan välja att betala med faktura, delbetalning, kort (Visa, MasterCard och American Express) samt Swish.
Förskottsbetalning
Du betalar in pengar i förväg på vårt bankgiro nr 804-6112 som går till vårt företag Kryddlandet i Skellefteå AB. Se till att tydligt märka inbetalningen med ditt ordernummer (vi använder oss inte av OCR nummer).
Hantering av personuppgifter
Dina personuppgifter hanteras i enlighet med gällande bestämmelser. Läs mer om vår hantering av personuppgifter här!